18. Oktober, 2016

Marketing Studie – Versicherungsbranche in der Schweiz – Full Potential

Unsere 2016 Full Potential Studie hat sechs Marken in der Versicherungsbranche betrachtet: CSS, Die Mobiliar, Helsana, Atupri, Assura and Aquilana. Helsana schneidet mit einem eher bescheidenen Punktestand von 57 am besten ab. Dieser Sektor erreichte ziemlich tiefe Resultate: 40 Punkte im Durchschnitt, verglichen mit den 47, wenn wir alle Sektoren berücksichtigen. Daraus kann man schlussfolgern, dass die Versicherungsbranche ihr Marketing noch mehr vorantreiben kann.

 

In der Studie 2015 noch auf Platz 15, steigt Helsana 2016 auf den 8. Platz auf. Ein guter Fortschritt, der durch eine klare Führungsposition in der eigenen Kategorie erreicht wird. Dort ist Helsana an allen Fronten besser.

full potencial graph blof 2016 assurance

Especially Helsana (71) and La Mobilière (53) get good scores for their advertising activities: all others are below the overall average (47.4). It should be noted that CSS and Atupri are just under the surface with a good use of digital advertising. This criterion is also rather well mastered by all the observed brands since none gets less than 5/10.

Digital

In this area, the observed brands are generally below the 37.4 global average, except Helsana (48) and Atupri (46). Assura (37) barely floats above the surface. Rather unexpected observation: with the exception of Helsana, all actors have made efforts with respect to accessibility. Both in terms of mobile compatibility and of loading speed, scores lie between 4 and 6 out of 10. These scores place the insurance industry ahead others, such as watchmaking or retail, for example.

Branding

In branding, only Helsana and its 70 points manage to rise above the overall average (54.9). All the others are below, including La Mobilière (50). Yet, we feel a tendency to push the branding, which makes sense for a market marked by benefits that are often complicated to understand and therefore difficult to differentiate. But scores remain, however, very low. Apart from the segmentation which is often pretty well made, other criteria are only rarely well exploited, including the Why and the storymaking.
Our advice for the insurance industry: better deploy a strong branding to seduce a target that is not very enthusiastic about a difficult to understand and unattractive market. Improve commercial dimension, particularly by a better use of neuromarketing and incentives.

Im Branding schafft es nur Helsana mit 70 Punkten, sich über dem Durchschnitt (54.9) zu platzieren. Alle anderen, inklusive die Mobiliar (50), liegen darunter. Jedoch spüren wir eine Tendenz, das Branding zu pushen, was Sinn ergibt für einen Markt, der von Leistungen gekennzeichnet ist, die oft kompliziert zu verstehen und somit schwer zu unterscheiden sind. Aber die Punktzahlen bleiben trotzdem sehr tief. Nebst der Segmentierung, die oft sehr gut gemacht wird, werden andere Kriterien nur selten gut ausgenutzt, einschliesslich dem Why und dem Storymaking.
Unser Rat an die Versicherungsbranche: Ein starkes Branding platzieren, um eine Zielgruppe zu erreichen, die nicht sehr begeistert von einem schwer zu verstehenden und unattraktiven Markt ist. Die kommerzielle Dimension verbessern, vor allem durch eine bessere Verwendung von Neuromarketing und Anreizen.

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